29.12.08

De belastingdienst...makkelijker kunnen we het niet maken

En toen was er de belastingdienst. Ik moest nog aangifte doen over 2007. Dat had ik maanden geleden al gedaan via internet. Dat mocht dus niet. Het is natuurlijk ook logisch dat als je in het buitenland woont je alles op papier moet doen om het vervolgens de halve wereld over te sturen.

Dus...in oktober alsnog op papier en opgestuurd....niks meer van vernomen. Ik dacht...laat ik eens gaan bellen nu ik in NL ben.
"Tja meneer....het is wel goed ontvangen....en u heeft het ook goed ingevuld....maar ik heb echt geen idee waarom het niet in behandeling is genomen". Dus werd er een terugbel afspraak gemaakt.

Vaochtend belde er een enorme oude zuurpruim van de belastingdienst.
"Zo meneer (hij zei nog net geen 'meneertje'), u wilde weten waarom uw aangifte nog niet in behandeling is genomen?"
"Ja, dat klopt ja"
"Nou, dat komt omdat u eerst een verkeerde aangifte heeft gedaan via een modem"
"Ja ok...maar ik heb nu toch de goede gedaan?"
"Dat klopt maar die verkeerde kunnen we niet zomaar uit het systeem halen, dat duurt nog tot maart, zolang er nog een oude instaat kunnen we geen nieuwe in behandeling nemen"
"Dit meent u niet....kan hier niets aan gedaan worden"
"Nee meneer, zo is het nu eenmaal"

Ik was nogal uit het veld geslagen door deze zeer originele reden om mijn aangifte niet in behandeling te nemen.
Toen vroeg ik nog maar even of het niet handig zou zijn als het juist voor mensen in het buitenland mogelijk zou zijn om per computer aangifte te doen?!
Het antwoord:"Dat is niet de bedoeling nee"

Toen was ik wel klaar met die meneer. Het was vroeg in de ochtend dus ik was nog niet zo scherp, maar achteraf werd ik redelijk pissig. Wat een onzin! Zoiets doms heb ik nog nooit meegemaakt. Ik denk dat ze op de toetsenborden van de belastingdienst geen 'delete' knop hebben. Of misschien begrijpen ze het woord niet en zoeken ze nu nog steeds naar een 'verwijder' knop. Misschien moet ik ze een Nederlands toetsenbord kado doen.

De belastingdienst...makkelijker kunnen we het niet maken....

3 opmerkingen:

Romy zei

Tja, zo probeerde ik via internet een adreswijziging door te sturen naar mijn bank, net na mijn emigratie. Helaas kon ik mijn postcode niet invullen omdat die van het type 1234 AB moest zijn. Ik heb gebeld (om 12.30 uur 's nachts want dat was de enige tijd dat het mogelijk was ivm tijdsverschil) en ik moest schriftelijk een aanvraag tot veranderen van mijn adres indienen MET een kopie van mijn paspoort...
Nee de Nederlandse bureaucratie mis ik echt niet!

www.canadaherewecome.nl zei

Ook wij een soort gelijk verhaal met, ja hoor...de belastingdienst. We hadden het eerste blad van het boekwerk niet mee gestuurd.....haha...natuurlijk wel. Maar ze gaven al aan de ze de boel scannen en doorsturen naar een ander kantoor....eh...misschien is daar iets fout gegaan?? Kortom: alles moest overnieuw..ja hoor! Maar wat kun je, wat doe je.....luisteren naar meneer/mevrouw de zuurpruim.
In een ander geval (ingewikkeld verhaal) zei de eerste miep: nee, dat kan echt niet. En na nog een keer bellen zei de andere miep: geen probleem hoor. Tip dus: gewoon nog een keer bellen! Je weet maar nooit :-)

Jacqueline zei

Wij krijgen op ons adres in Canada een uitnodiging van de Rabobank om de opening van hun nieuwe kantoor bij te wonen?!?
En belastingdienst.....we zitten nog op de afrekening van 2006 te wachten omdat Tom toen al is vertrokken. Ze hebben het wel, maar hoe lang het gaat duren?? Voor 2007 heb ik net het M-formulier ontvangen!?! Dat zal dus ook nog wel weer een paar jaar gaan duren!!