8.2.08

Sneeuw en vuur

Ben afgelopen weekend weer bij het vuur festival op Nathan Philips Square geweest. Ik heb hier eerder al iets over geschreven...maar kan het beter laten zien in video en foto's. Het werd gedaan door een groep uit Frankrijk (Compagnie Carabosse: http://www.ciecarabosse.fr/) die de hele wereld over gaan om vuur "artistiek" te maken. Echt super. Nou hou ik van vuur en is één van mijn wensen om een open haard te hebben...als ik later groot ben.
Ik was er dit keer alleen, vorige keer met vriend Mark. Ik vond het wel lekker om er alleen te zijn. Kon er zo echt van genieten en de energie in me opnemen.
Naast al het vuur was er een jongen muziek aan het maken. Soort lounge muziek. De beat kwam uit een laptop, vervolgens speelde hij er met een gitaar overheen...dat nam hij tegelijkertijd op zodat dit ook een loop werd waarover hij ook weer heen kon spelen. Ja...klinkt misschien wat onduidelijk...maar muzikanten begrijpen het denk ik. :) Het was in ieder geval erg goed. Zie het filmpje bovenaan de site.






Er is weer enorm veel sneeuw gevallen...30 cm de afgelopen dagen. Toen ik dinsdag laat terugkwam van het poolen was het windstil en kwamen er sneeuwvlokken van 10cm doorsnee naar beneden...wow...ik had het idee dat ik in een sprookjeswereld terecht was gekomen. Zo mooi en vreedzaam. Woensdag was een heel ander verhaal en reden voor mij om voor het eerst te klagen over het weer hier. Het waaide en sneeuwde, dit keer van die mierenvlokjes. Heel irritant in je ogen. Daarnaast is er een enorme hoeveelheid 'slush', half gesmolten sneeuw wat je vooral kunt vinden op de punten waar je de straat over wilt steken...enorme plassen waar je nauwelijks omheen kunt. Maar, ik heb bij de eerste sneeuwval een tijd geleden een paar waterdichte schoenen gekocht....dus geen probleem. Verder geen klachten hoor!

Een aantal mensen zullen mijn verhaal in Ajuus wel gelezen hebben. Dit verhaal is geschreven door journalist Bart Nagel. Hij heeft een mooie website opgezet vol met emigratieverhalen uit verschillende landen. Hij heeft er grote plannen mee. Is zeker de moeite waard om te bekijken: www.emigratieverhaal.nl
Een extra reden om er heen te surfen is omdat hij mij gevraagd heeft om voor zijn website te gaan schrijven. Was een verrassing voor mij, maar hij vindt mijn manier van schrijven erg leuk. Na even denken heb ik er ja tegen gezegd en hem voorgesteld wat ik wil gaan doen. Het leek me niet zinvol om algemene emigratieverhalen te gaan schrijven omdat het dan een soort kopie van deze blog zou worden. Dus heb ik hem voorgesteld te gaan schrijven over de huizenmarkt in Canada. Aangezien ik me hier natuurlijk erg in aan het verdiepen ben zal het niet zo moeilijk zijn om hier regelmatig een verhaaltje over te schrijven. Hij was er erg enthousiast over....dus binnenkort is Iv ook te lezen op www.emigratieverhaal.nl

Persbericht van Bart:
Emigratieverhaal.nl is een online magazine voor Nederlandstalige (aanstaande) emigranten dat wekelijks van nieuwe verhalen wordt voorzien. Het zijn stuk voor stuk verhalen voor emigranten, gemaakt door emigranten. Verhalen over alles dat bij emigreren komt kijken. Emigratieverhaal kent geen grenzen. Het magazine belicht zoveel mogelijk emigratiebestemmingen in de wereld. Dat uit de overtuiging dat praktijkervaringen uit Noorwegen ook zeer leerzaam en herkenbaar zijn voor een emigrant in Spanje. Voorlopig staan er op Emigratieverhaal.nl twee landenpagina's: Canada en Australië. Dat wordt snel uitgebreid naar meer landen. Daarnaast vult emigratiepsychologe Saskia Zimmermann (Bewust Emigreren, Frankrijk) een pagina met generieke emigratieverhalen die ingaan op het vertrek uit Nederland en settelen in het nieuwe land.

Drie soorten verhalen
Binnen de landen pagina's kent Emigratieverhaal.nl drie soorten verhalen. Dat zijn in de eerste plaats ervaringsverhalen. Dat zijn verhalen die een enkel emigratieavontuur belichten. Vaak met wat meer aandacht voor een specifiek onderwerp wat juist bij die familie zo in het oog springt.
Ten tweede zijn er de Tips & Trucs artikelen. Deze artikelen zijn praktisch van aard. Ze leggen je uit hoe je een bepaalde stap in het emigratieproces in een specifiek land het best kunt aanpakken. Denk daarbij aan onderwerpen als een visum aanvragen, een huis kopen, een baan vinden, een school kiezen voor je kinderen enzovoorts.
De derde artikelsoort die Emigratieverhaal.nl kenmerkt, is het weeklog. Per land plaatst Emigratieverhaal.nl elke week een aantal weeklogs. Dit zijn persoonlijke emigratieverslagen van emigranten die er vertellen hoe ze hun emigratie ondergaan.

1 opmerking:

Anoniem zei

mooie fik, herinneringen van vroeger komen weer boven zoals "ik geloof dat ik een fikkie ruik" als je naar buiten ging. Die openhaard die komt er zeker, als je groter bent.... je moeder