31.7.08

Goedkoop hypotheekje

Ben zo goed als door mn training heen. 2 scipts zijn er over van het studie deel en ik moet nog 5 showings en 2 offer presentations meemaken. Die laatste twee zijn wat problematisch. Tom en Sally zijn een maand met vakantie en normaal gesproken moet je dit met Sally doen. Dus ik ben met beide gaan praten omdat ik er geen trek in heb om een maand stil te staan. Tom vond dat ik al eerder hiermee klaar had kunnen zijn…maar goed. Uitkomst is dat ik het met andere mensen kan doen dan alleen Sally. Dus al mn collega’s kan ik ‘gebruiken’. Zo ga ik vanavond met Natalie naar Aurora voor een showing. Dat is drie kwartier rijden….zo desperate ben ik nu. Aurora is het stadje waar ik de eerste weken verbleef na mn verhuizing naar Canada.
Morgen ga ik mee met een andere college op een showing….en zo probeer ik het zo snel mogelijk vol te maken.

Studeren ben ik een beetje zat. Heb er behoorlijk veel aan gedaan en zit een beetje tegen verzadiging aan. Ben daarom ook blij dat ik er dit weekend even uit ga. Ik ga met Chris, zn vriendin en haar dochter kamperen in Guelph. Uurtje van Toronto ongeveer. Een of ander kampeerterrein met een groot meer. Ik ga er zaterdagochtend heen en zondag weer terug. Op de terugweg ga ik dan nog even bij Steve in Thornhill langs. Die heft als het goed is de bbq klaar staan die middag J Steve is een vriend die ik ken van de makelaars opleiding.
Maandag is hier een vrije dag….het is een lang weekend. Die zijn hier echt heilig. Iedereen heeft het in een lang weekend over weggaan. Mensen met een cottage gebruiken standaard de term ‘we’re going up north’. Dan weet je genoeg….ze hebben een cottage. Ben ik wel een beetje jaloers op….maar ach…komt misschien ooit wel eens.

De huizenmarkt is niet erg vriendelijk voor mij. Door alle problemen in de VS hebben we hier inmiddels ook een wat dalende markt. Er wordt minder verkocht en de mensen zijn voorzichtiger, bang dat hier hetzelfde zal gebeuren als bij de buren. Dat laatste zal zeker niet het geval zijn aangezien wij niet dezelfde hypotheek praktijken hebben.

Om even kort uit te leggen….in de VS hebben ze op grote schaal hypotheken aan mensen verstrekt die daar helemaal niet voor gekwalificeerd waren. Mensen zonder inkomen, met slechte krediet historie. Dit hebben ze kunnen doen door ze een hypotheek te verstrekken met een hele lage rente….zeg 2%. Alleen was die rente slechts voor een paar jaar….daarna ging die naar een procentje of 8. Dat kunnen die mensen niet betalen. Die mensen dachten dat ze na de eerste periode wel konden herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Helaas steeg die waarde niet, hij ging zelfs omlaag. Jammer…..nu leven die mensen in tentenkampen….echt onvoorstelbaar voor een land als de VS. Maar ja…met een man als Bush….

Hier zal dit niet gebeuren omdat de hypotheken een stuk conservatiever zijn. We hebben er wel last van omdat Canada economisch gezien sterk afhankelijk is van de VS.

De autoindustrie is ook de sigaar. Mede door de benzineprijzen willen consumenten geen giga 5.7 liter V8 pickups meer kopen. Laat er nou net een GM fabriek in Oshawa (vlak naast Toronto) staan die dit soort monsters maakt. Die gaat dus dicht. Hele slechte zaak voor de economie in Ontario. En voor mensen die een huis in Oshawa willen kopen zeggen we dat ze even moeten wachten tot na de sluiting van de fabriek.

Lichtpuntje…de huizenprijzen in Toronto blijven stijgen. Dat is een goed teken. Het blijft dus een geode investering voor mensen. Daarnaast zijn de cijfers niet eens zo slecht. Ze worden alleen vergeleken met 2007…wat een record jaar was. Is natuurlijk niet helemaal eerlijk…maar wel leuk voor een klaagverhaal in de krant. In vergelijking met 2006 valt het allemaal erg mee.

Anyway…de boodschap die Tom ons meegaf naar aanleiding van deze marktsituatie is dat we nog meer moeten leren en trainen om vooraan te blijven staan.

Dat lijkt me een goed plan!

Geen opmerkingen: