20.11.08

Goed en slecht nieuws

Dinsdag mocht ik weer terug naar de kliniek om mn hechtingen er uit te laten halen en de uitslag te horen. Die hechtingen waren er zo uit, dat was geen probleem.
Toen de uitslag...die was goed en slecht.
Om met het goede te beginnen.....Er zijn drie fases op weg naar kanker...1 is de minst erge en 3 de slechtste. Als je in 3 zit dan ben je ongeveer een jaar af van het moment dat de moedervlek daadwerkelijk kanker is. Alle 3 de moedervlekken waren fase 2. Moeilijk te zeggen hoe lang dat nog geduurt zou hebben...maar de dermatoloog had het over een jaartje of 10. In het ziekenhuis hebbben ze vastgesteld dat deze cellen helemaal weg zijn....ze heeft dus met andere woorden goed gesneden.

Dat was het goede. Het slechte nieuws is dat ik 6 keer meer kans heb op het krijgen van huidkanker dan de gemiddelde mens. Om dit risico zo veel mogelijk te verkleinen mag ik nooit meer in de zon. Hier zal ik de rest van mn leven rekening mee moeten gaan houden. Zonnebaden is voor mij verleden tijd. Als ik naar een zon vakantie zou gaan dan moet ik er, volgens de dermatoloog, naar toe gaan om leuke plaatsen te gaan bezichtigen. Zwemmen kan alleen voor 9 uur 's ochtends en na 5 uur 's middags. Ik moet mn huid zo veel mogelijk bedekken en de overige plekken goed insmeren.
Daarnaast moet ik mezelf iedere maand onderzoeken op nieuwe of veranderende moedervlekken. Ook moet ik vitamine D gaan slikken om eventueel gebrek aan zonlicht te compenseren. Heb vandaag maar een multivitamine gekocht...helpt op alle vlakken een beetje mee.

Ik heb het hier wel wat moeilijk mee.
Ik ben niet iemand die graag lang op een strand ligt...ik doe liever iets. Dat is het probleem dus niet echt. Het is meer de confrontatie met iets wat je liever ver van je weg wilt houden. Het idee dat ik hier de rest van mn leven rekening mee moet houden en dus altijd in mn achterhoofd heb zitten is lastig.
Maar goed...alles is weggehaald...dus dat is goed. Er zit er nog één op mn borst en die wordt in januari weggehaald. Daarna is het een kwestie van goed op blijven letten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Tjeetje, dat is een impact. Maar goed dat je er naar hebt laten kijken! Je bent er nu iig alert op! Sterkte met het wennen aan deze nieuwe kijk op het leven.

Het gaat je vast lukken!

Mathilda